Lite trött, men glad!

Nu är klockan runt halv elva igen och jag har just nattat alla hästarna. Det tar en lite stund minsann, men det är ganska mysigt även om det är lite väl kallt, -15 grader. Först brukar jag mocka en extra kvällsrunda, ofta blir det bara ett par kärror för ponnyklubbarna är duktiga på att ta hand om sina hästar nu när de varit här ett tag, de brukar se till att deras hästar har nymockat och vatten efter lektionen. Sedan vattnar jag med varmvatten i alla uteboxar och ströar upp med lite extra halm nu när det är så kallt ute, och när det är klart sätter jag på ylletäcken under utetäckena till de som står i uteboxarna. Jämrans dålig passform är det på ylletäcken, de är alldeles för stora i bogarna så man får hålla på och sy om dem för annars åker de bak och " stryper "till om halsen när hästarna tar ner huvudet för att äta. De som tillverkar ylletäcken verkar aldrig ha sett en häst, inte de som tillverkar ponnyträns heller för den delen, käkremmarna är jätte, jättelånga, pannbanden för korta och tyglarna också för långa, passar bättre på en giraff. När det är klart får hästarna hö och hösilage, de får oftast både och för det luktar så gott om vårat hö och jag tror att de gillar att ha lite att välja på. Till sist delar jag ut några knäckebrödsbitar var, eller lite morötter eller något annat gott och sedan säger vi godnatt!
Upp