Vanttjuvarna härjar!

Jag har aldrig några vantar, eller rättare sagt, jag har bara vänstervantar !
Vad kommer det sig?. Jo för att vi har vanttjuvar på gården och den här årstiden är de som värst aktiva, inte för att det är gott om vantar på vintern (för det är det inte längre, de flesta försvann i december) utan förmodligen för att det är ont om bra ställen där man kan jaga sork , för lite lera att rulla sig i och inget upptinat rävbajs att tugga på. Och det är svårt att gräva sig under staketet när det är fruset så inte ens en liten utflykt till grannarnas höns piggar upp i vintermörkret. Alltså är det enda de stackars små terrierhundarna kan komma på som är en någorlunda vettig vintersysselsättning, förutom att jaga hästarna i hagen och skälla på grannarnas hundar, att sno vantar och gräva ner dem på gödselstacken! Gissa hur många vantskelett det ligger begravda där !
Men varför bara högervantar ? Jag har har ganska många  vänstevantar och vänsterhandskar kvar, men inga högervantar och högerhandskar ?? Det är faktiskt lite underligt... och obekvämt. Vänsterhandskar sitter liksom inte så bra på högerhänder, eftersom man inte kan röra tummen.
Det blir som en tumtvångströja och slutar oftast med att man tar av sig handsken och fryser om fingrarna istället. Jag brukar trösta mig med att rent statistiskt sett så är det ju så att om man har ena handen i kokande vatten och den andra i en ishink  så är man lagom varm. Men ibland hjälper inte det och då är enda trösten att snart är det våååår!


Upp